1. Pemasaran merupakan kaedah ataupun proses yang digunakan oleh pengeluar untuk
menyalurkan keluarannya kepada pengguna bagi memuaskan kehendak pengguna.
2. Sesuatu strategi pemasaran biasanya melibatkan dua unsur, iaitu:
(i) Sasaran pasaran
(ii) Campuran pemasaran
(i) Sasaran pasaran golongan pengguna tertentu yang dikenal pasti oleh pengeluar untuk
mensasarkan keluarannya.
(ii) Campuran pemasaran
Unsur-unsur yang menjadi asas dalam memenuhi kepuasan sasaran pasaran.
Empat unsur di dalam campuran pemasaran:
1. PRODUK – barang dan perkhidmatan untuk memuaskan sasaran pasaran.
- keluaran yang dihasilkan hendaklah berkualiti dan memenuhi cita rasa pengguna.
2. HARGA - berpatutan dan dapat menampung kos pengeluaran.
3. PROMOSI – aktiviti untuk mewujudkan permintaan, contohnya pengiklanan, promosi
jualan, jualan terus, dan publisiti.
4. AGIHAN – perantaraan untuk menyampaikan produk daripada pengeluar pengguna.
- sesuai dengan jenis produk dan dapat
Sunday, October 19, 2008
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment