Sunday, October 19, 2008

PERANAN PROMOSI DALAM PEMASARAN

1. Pemasaran merupakan kaedah ataupun proses yang digunakan oleh pengeluar untuk
menyalurkan keluarannya kepada pengguna bagi memuaskan kehendak pengguna.

2. Sesuatu strategi pemasaran biasanya melibatkan dua unsur, iaitu:

(i) Sasaran pasaran
(ii) Campuran pemasaran

(i) Sasaran pasaran golongan pengguna tertentu yang dikenal pasti oleh pengeluar untuk
mensasarkan keluarannya.
(ii) Campuran pemasaran
Unsur-unsur yang menjadi asas dalam memenuhi kepuasan sasaran pasaran.

Empat unsur di dalam campuran pemasaran:

1. PRODUK – barang dan perkhidmatan untuk memuaskan sasaran pasaran.
- keluaran yang dihasilkan hendaklah berkualiti dan memenuhi cita rasa pengguna.

2. HARGA - berpatutan dan dapat menampung kos pengeluaran.

3. PROMOSI – aktiviti untuk mewujudkan permintaan, contohnya pengiklanan, promosi
jualan, jualan terus, dan publisiti.

4. AGIHAN – perantaraan untuk menyampaikan produk daripada pengeluar pengguna.
- sesuai dengan jenis produk dan dapat

No comments: